Rabu, 22 Januari 2014

Sakit Tapak Kaki dan Tumit

  Assalamualaikum wbt..

Terbaca satu blog http://syokcariduit.blogspot.com dan rasa ingin berkongsi kepada rakan-rakan blog saya mengenai tajuk ini.
 
Banyak kali saya dengan dikalangan rakan-rakan saya dengar rungutan tentang sakit dibahagian tapak kaki @ tumit. Malah saya juga turut mengalaminya suatu ketika dahulu. Jadi disini ingin dihuraikan punca mengapa ia terjadi.
 
Antara punca sakit tapak kaki adalah :
1. Radang pada tisu di bahagian tumit dan tapak kaki
2. Tekanan pada saraf di bahagian tapak kaki 
   -Berat badan berlebihan
   -Ibu hamil (Pertambahan berat badan menyebabkan tekanan dan sakit tumit kaki)
3. Proses penuaan menyebabkan lapisan lemak dan tisu mula mengecut
4. Kecederaan tulang seperti retak

Bagaimana mencegahnya ? 
  • Sebaik bangun tidur lakukan regangan kaki dan tapak kaki terlebih dahulu sebelum mula memijak lantai. 
  • Gunakan alat sokongan tapak kaki atau ‘night splint’ untuk menetapkan posisi tapak kaki semasa tidur
 
Benarkah faktor kegemukan/ berat badan berkait dgn sakit tumit ?
Ya. Apabila berdiri dan berjalan berat akan diedarkan sama rata di bahagian kaki (tulang dan tisu).Dan bahagian kaki dapat menampung berat tertentu sahaja. Berat berlebihan akan memberikan tekanan berlebihan lalu menyebabkan regangan berlebihan di bahagian kaki. Akibatnya risiko kecederaan adalah lebih tinggi. Dan tekanan berulangan tersebut akhirnya menyebabkan rasa sakit pada tumit dan tapak kaki.
 
Bagaimana merawat dan mencegahnya ? 
  • Rehatkan kaki jika sakit. Misalnya, kurangkan aktiviti seperti berjalan jauh atau lama, mendaki dan berlari. Elakkan mengangkat beban yang berat.
  • Lakukan tuam ais di bahagian tapak kaki 2-3 kali sehari atau lebih kerap jika sakit baru bermula untuk mengurangkan radang dan ketegangan fascia’. Caranya dengan balutkan ais dengan kain dan letak di bahagian tapak kaki atau bekukan air dalam botol air mineral dan untuk menuam letakkan di lantai. Letakkan tapak kaki di atas botol ( pijak botol) dan gerakkan kaki ke depan dan belakang (‘roll the bottle’) sambil menonton TV atau membaca . 
  • Lakukan regangan kaki atau tapak kaki sekurangnya 3 kali sehari ; terutama sblm mula memijak pada waktu pagi
  • Pakai gel atau ‘heel lifts/support’ untuk mengurangkan tekakanan/stress pd bahagian tumit dan tapak kaki.
  • Pilih kasut yang sesuai untuk pamakaian harian atau bersenam. Kasut yang terlalu nipis dan lembut akan menyebabkan tekanan pada tumit dan tapak kaki berubah-ubah dan menjadi berlebihan terutama jika berjalan di permukaan tidak rata.
  • Menurunkan berat badan adalah langkah yang baik. Selain mengurangkan tekanan di bahagian tapak kaki, tekanan pada sendi lutut, pinggul juga dapat dikurangkan. Penyakit lain berkaitan dengan obesiti juga dapat dielakkan.  
     
  • Pengambilan Kalsium dan magnesium tambahan untuk sakit tumit. Ostematrix mempunyai kedua-dua ini.
 
Hubungi saya untuk mendapatkan rangkaian produk shaklee
Nor Diana Azam
ID Shaklee : 956213
sms/watsapp : 012-6191908
 
Catat Ulasan